Beeldcoaching wordt veelal verward met Video-Interactie-begeleiding ((S)VIB)
Wat is nu precies het verschil?

Om dat uit te kunnen leggen, kunnen we misschien beter beginnen met wat de overeenkomsten zijn.

(S)VIB wordt net als Beeldcoaching veelal ingezet in klassensituaties ter professionalisering van leerkrachten(gedrag).
Tijdens een (S)VIB-traject worden de beelden meestal geanalyseerd de (S)VIB’er.

Tijdens deze (micro)analyse wordt er een sterkte/zwakte-analyse gemaakt op de onderdelen:

 

+  sterkte –       zwakte
klassenmanagement
didactiek
interactie

 

Tijdens het daarop volgende gesprek zal het vooral hierover gaan (DOEN)

 

 

Wat volgens Jansen, Brons en Faber (Beeldcoaching zet in beweging 2013) Beeldcoaching onderscheidt van (S)VIB:

Beeldcoaching gaat een stap verder dan Video-Interactie-Begeleiding.

Tijdens een Beelcoachtraject maken zowel de leerkracht als de Beeldcoach een micro-analyse van de beelden, voorafgaand aan het coachingsgesprek.
Waarin bij (S)VIB de (micro)analyse als doel op zich gebruikt wordt, gebruikt de Beeldcoach de beelden en de daarbij horende micro-analyse als ingang om tot de mens achter de leerkracht te komen (DENKEN)
Wat zijn de overtuigingen van de leerkracht en wat drijft hem/haar?
(Spelen met Driehoeken, Jansen 2013)

Ik ben ervan overtuigd dat je een daadwerkelijke verandering wilt bereiken in (leerkrachten)gedrag (WILLEN/DURVEN) je daar op die plek moet zijn: een stukje persoonlijke coaching dat voor iedere leerKRACHT weer een eigen aanpak vraagt.
Natuurlijk daarbij uitgaande van KRACHT van de leerKRACHT.

Door deze manier van werken hoop ik veel leerkrachten te kunnen inspireren en in hun KRACHT te zetten! Zie ook de reviews!

Wil je hier meer over weten, stuur me dan vrijblijvend een berichtje.